Waar ben je naar op zoek?
Voor jongeren

Heb je een klacht?

Je hebt altijd het recht om een klacht in te dienen.

Ben je niet tevreden over:

  • De manier waarop de medewerker met je omgaat?
  • De manier waarop beslissingen over jou worden genomen?
  • De informatie die je krijgt, of juist niet krijgt?

dan heb je het recht om daarover te klagen.
Wij nemen jouw klacht serieus.

Hoe gaat klagen?

Er zijn drie stappen die je kunt zetten:

  • Stap 1: Gesprek met de medewerker
    Praten over je klacht kan helpen. Bespreek je klacht daarom eerst met de medewerker.
  • Stap 2: gesprek met de baas van de medewerker
    Als praten met de medewerker te moeilijk is, kun je ook een gesprek aanvragen met de baas van de medewerker.
    Bel naar het kantoor waar jij altijd je afspraken hebt en vraag naar de baas van dat kantoor of vraag om een afspraak met de baas omdat je een klacht hebt.

Tip: Schrijf je klacht op voor het gesprek. Zo zet je alles voor jezelf goed op een rij en vergeet je geen dingen tijdens het gesprek.

Wil je liever geen gesprek? Of ben je niet tevreden over het gesprek? Dan kun je de klacht indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie.

  • Stap 3: Klachtencommissie
    Je kunt je klacht dan indienen bij de Klachtencommissie Jeugd Midden-Nederland.
    Je stuurt dan een brief naar deze Klachtencommissie. In die brief vertel je zo duidelijk mogen waar je klacht over gaat. Schrijf ook op over wie de klacht gaat en waar de medewerker werkt. Binnen twee weken hoor je of de Klachtencommissie iets met je klacht gaat doen en wat er dan gaat gebeuren.

Hulp bij klagen

Wil je graag hulp bij het indienen van een klacht? Het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ) kan je daarbij helpen. Zij zijn onafhankelijk. Zij kunnen met jou mee naar het gesprek met de medewerker of met de baas van de medewerker. Zij kunnen je ook helpen met het opschrijven van je klacht en bij de procedure bij de Klachtencommissie.