Spoed of crisis contact

Is er gevaar?

Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.

Bel 112

Geen client bij ons?

Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van Veilig Thuis Utrecht of SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij Veilig Thuis Utrecht?

Ben je cliënt bij Veilig Thuis Utrecht, dan bel je altijd met het hoofdnummer.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij SAVE Jeugdbescherming?

Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.

Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:

In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.

Samen doen wat helpt & toekomstscenario jeugdbescherming

|BLOG| Het vlammetje ging weer branden!

Blog 25 november 2020 Reading Time: < 1 minuutleestijd

Theresa Wehmann is medewerker SAVE en volgde op 18 november 2020 de online workshop Zie je mij? van Team-Kim. Deze workshop werd georganiseerd voor medewerkers van SAVE en Veilig Thuis. In deze workshop gaan Kim van Laar en een ervaringsdeskundige van Team-Kim aan de hand van een persoonlijk verhaal over kindermishandeling in gesprek met deelnemers. Centraal daarbij staat de belevingswereld en de behoeften van een kind dat onveilig opgroeit. Theresa schreef er een blog over.

Door: Theresa Wehmann

Het is woensdagochtend, mijn vrije dag… Ik heb mij opgegeven voor de workshop Zie je mij?

De was net gedaan, haar nog nat, maar ach tijdens de online bijeenkomsten niet zo’n punt. Ik log in en maak kennis met Kim en Sarah van Team-Kim. We starten met de documentaire Jij Bent De Baas, waarin een drietal jongeren vertelt over hun ervaringen met kindermishandeling.

Het wordt stil… Ik zet mijn camera uit… en word geraakt door de ervaringen die deze jonge kinderen langdurig mee hebben mee moeten maken… Hoe zij hun verhaal vertellen, zeer krachtig en indrukwekkend… Wat een veerkracht, wat een moed… Kippenvel.

Zij vertellen naast hun ervaringen wat hen geholpen heeft. Welke mensen, welke vragen, welke manier van benaderen steunend is geweest. Het gaat onder andere over dat kinderen/jongeren het nodig hebben om te horen dat wat er speelt in het gezin niet hun schuld is. Dat zij dat van hulpverleners te horen krijgen en dat daarvoor een vertrouwensrelatie nodig is. Het flitst door mijn hoofd. De manier waarop ikzelf met kinderen/jongeren in gesprek ga. Het roept vragen op over wat wel en wat niet te vragen of te doen en het voelt kwetsbaar. Kwetsbaar in de zin van: hoe doe je het juiste?

Aan het eind van de documentaire is het stil. Iedere deelnemer heeft tijd nodig. Tijd om te laten bezinken wat we hebben gezien, te ervaren en welke vragen nu naar voren komen. Die ruimte is er, om vragen te stellen. Wat wel en wat niet te benoemen, wat wel en wat niet te doen? De vragen worden beantwoord door de ervaringsdeskundigen, hoe zij het hebben beleefd.

Welke training je ook hebt gevolgd over praten met kinderen, motiverende gespreksvoering, oplossingsgerichte vragen… niets is leerzamer dan het spreken met deze ervaringsdeskundigen van Team-Kim. Het is een aanrader. Niet alleen omdat het leerzaam is, maar omdat het vlammetje dat brandt, waarom je ooit hebt gekozen voor deze baan, weer echt gaat branden.