Spoed of crisis contact

Is er gevaar?

Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.

Bel 112

Geen client bij ons?

Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van Veilig Thuis Utrecht of SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij Veilig Thuis Utrecht?

Ben je cliënt bij Veilig Thuis Utrecht, dan bel je altijd met het hoofdnummer.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij SAVE Jeugdbescherming?

Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.

Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:

In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.

Datalek Samen Veilig Midden-Nederland dicht

Blog 10 april 2019 Reading Time: 2 minutenleestijd

Samen Veilig Midden Nederland (Samen Veilig) is op dinsdag 9 april door RTL Nieuws geïnformeerd over een omvangrijk datalek in de organisatie. Samen Veilig betreurt het ten zeerste dat dit heeft kunnen plaatsvinden en heeft direct het lek gedicht. Er zijn op dit moment geen gegevens van cliënten in handen van derden.

Bestuurder Paul Janssen: “Ik bied allereerst mijn excuses aan onze cliënten aan. Privacy is uiteraard enorm belangrijk in ons werk. Onze rol is om cliënten zo goed mogelijk te beschermen, ook digitaal. Voor zover we nu weten zijn er geen gegevens van cliënten in handen van derden. De informatie is en kan dus niet meer verder worden verspreid.”

Het datalek  is ontstaan door het gebruik van oude emailadressen met een oude domeinnaam. Deze domeinnaam was vanaf december 2017 niet meer bij Samen Veilig  in beheer. Naar nu blijkt zijn  de ICT-consequenties hiervan onvoldoende ingeschat.

Lek dicht
Paul Janssen: “De domeinnaam is vanaf oktober 2018 in gebruik genomen door een andere partij. Door deze partij is vastgesteld dat er nog steeds berichten op deze domeinnaam binnenkwamen. Deze partij heeft vervolgens RTL Nieuws benaderd. Wij hebben het lek inmiddels gedicht en zijn direct een onderzoek gestart om te analyseren hoe dit heeft kunnen gebeuren. We hebben daarnaast maatregelen genomen om mogelijke herhaling te voorkomen en onze relaties geïnformeerd.”

Autoriteit Persoonsgegevens
Samen Veilig heeft het datalek vanzelfsprekend ook direct gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en betreurt het zeer dat dit, ondanks de inspanningen de afgelopen jaren om informatieveiligheid binnen de organisatie te borgen, heeft kunnen gebeuren.

Via deze website informeert Samen Veilig Midden-Nederland u  zoveel als mogelijk over de actuele stand van zaken met betrekking tot het datalek. U vindt hier ook antwoord op veelgestelde vragen.
Bent of was u cliënt bij Samen Veilig Midden-Nederland en heeft u vragen naar aanleiding van het datalek? Dan kunt u contact opnemen met Samen Veilig Midden-Nederland via informatieveiligheid@samen-veilig.nl.