Spoed of crisis contact

Is er gevaar?

Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.

Bel 112

Geen client bij ons?

Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van Veilig Thuis Utrecht of SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij Veilig Thuis Utrecht?

Ben je cliënt bij Veilig Thuis Utrecht, dan bel je altijd met het hoofdnummer.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij SAVE Jeugdbescherming?

Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.

Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:

In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.

Organisatie

De personeelscampagne ‘Maak jij je sterk voor mij?’

Nieuws 20 oktober 2020 Reading Time: 3 minutenleestijd

Begin oktober 2020 lanceerde Samen Veilig Midden-Nederland een nieuwe personeelscampagne ‘Maak jij je sterk voor mij?’ Het doel van de campagne: personeel aantrekken, die de mens achter probleemsituaties ziet. Jacques Happe (hoofd Communicatie) en Daniëlle van der Laan (hoofd HRM) vertellen over van de campagne.

“De krapte op de arbeidsmarkt in de zorg houdt onverminderd aan. Daardoor wordt het steeds belangrijker om je ook als organisatie duidelijk op de kaart te zetten. Met onze personeelscampagne Maak Jij Je Sterk Voor Mij? zoeken we op een andere manier de verbinding met potentiële kandidaten”, vertelt Daniëlle. “Tegelijkertijd willen we iets laten zien van het werk wat we doen. En belangrijker nog, met wie wij dit werk doen, om verbinding te maken met onze omgeving: cliënten, politiek, opdrachtgevers, media en inwoners.”

Cliënt in focus

“En met wie wij ons werk doen… dat is uiteraard de cliënt”, vervolgt Daniëlle. “Vanuit de Veranderagenda en het daaruit voortgekomen Koersprogramma Samen op weg naar een duurzaam cliëntgerichte en lerende organisatie willen we dit samenwerken met de cliënt nog steviger verankeren in ons denken en doen. Dat vraagt wat van de samenwerking van onze medewerkers met hun cliënten. Dat willen we dus ook al aan de ‘voorkant’ uitstralen. Vandaar deze campagne, die dit duidelijk laat zien”, vult Jacques aan. “Daarom hebben we voor campagnebeelden gekozen die de cliënt centraal stelt. Bij Samen Veilig Midden-Nederland zorg je er namelijk samen met de cliënt voor dat een veilige situatie wordt hersteld of dat de ontwikkeling van een jeugdige weer op gang wordt gebracht. Het is een gedeelde missie.”

Zwart-wit: zo simpel is het niet

De zwart-wit fotografie in de campagne is een bewuste keuze. “Emotie is een cruciaal element in ons werk. Dat is allesbehalve zwart-wit. Toch wordt er soms heel zwart-wit naar ons werk gekeken. Mensen denken vaak dat geweld achter de voordeur ééndimensionaal is, maar er zijn altijd twee of vaak zelfs meerdere kanten aan een verhaal. Door de cliënt in zwart-wit foto’s te portretteren, willen we kleur geven aan de problematiek en de complexiteit waar de cliënt mee te maken heeft. Met de zwart-wit beelden geven we aan dat er dus veel meer bij komt kijken, dan je op het eerste gezicht misschien ziet”, aldus Jacques.

Mooie ontwikkeling

“We hebben mooie reacties ontvangen op de personeelscampagne”, stelt Daniëlle vast. “De cliëntenraad, die we al vroegtijdig bij het tot stand komen hebben betrokken, vindt het een mooie ontwikkeling.” Volgens Jacques is “deze personeelscampagne voor sommige mensen een hernieuwde kennismaking met wat voor beeld Samen Veilig Midden-Nederland naar buiten wil uitstralen. Het zet ons als organisatie neer op een manier, die past binnen onze nieuwe koers. Het is een vertaling van een verandering, die wij in gang hebben gezet: van minder systeemdenken naar meer vanuit de cliënt. Als onze omgeving die verandering uiteindelijk oppikt, dan is deze campagne geslaagd.”

Resultaten

En natuurlijk gaat het om de werving van nieuwe collega’s. “Deze campagne loopt nog door tot en met eind oktober”, antwoordt Daniëlle op de vraag of er veel wordt gesolliciteerd. “Het is nu pas de tweede week en dat is echt nog te vroeg om iets zinnigs te zeggen over de effecten. Voorafgaand hebben we ook niet de verwachting uitgesproken, dat er opeens een enorme hoeveelheid sollicitatiebrieven binnen zou komen. Daarvoor is de krappe arbeidsmarkt met harde beroepsregistratievereisten gewoon te lastig. We richten ons daarom ook echt op het versterken van de verbinding van onze omgeving met onze organisatie.” Glimlachend vervolgt ze: “Gelukkig zien we wel al de nodige brieven binnenstromen door de campagnevertoningen op social media, bushokjes en krantenadvertenties. De komende maanden houden we nauwlettend in de gaten hoe effectief de campagne is en hoeveel  vacatures we hebben kunnen invullen.”