Spoed of crisis contact

Is er gevaar?

Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.

Bel 112

Geen client bij ons?

Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van Veilig Thuis Utrecht of SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij Veilig Thuis Utrecht?

Ben je cliënt bij Veilig Thuis Utrecht, dan bel je altijd met het hoofdnummer.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij SAVE Jeugdbescherming?

Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.

Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:

In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.

Cliëntambassadeurs, Samen doen wat helpt & toekomstscenario jeugdbescherming

De stem van de jongere is meer dan een dossier

Nieuws 17 maart 2021 Reading Time: 3 minutenleestijd

Cliëntambassadeurs Shantal Holwijn en Mina Abou onderschrijven het belang van luisteren naar wat jonge cliënten te vertellen hebben. “Als we een positieve verandering teweeg willen brengen in het hulpverleningstraject, dan is de stem van de jongere heel belangrijk.”

Sinds een jaar heeft Samen Veilig Midden-Nederland twee cliëntambassadeurs om bij cliënten feedback op te halen over SAVE en Veilig Thuis Utrecht. Zij hebben intensief contact met de Cliëntenraad en organiseren feedbackbijeenkomsten als het Open Podium, Pizza & Cola avonden voor jongeren en Loepsessies. “Kinderen willen een thuis hebben”, legt Shantal Holwijn uit. “Hoe ingewikkeld hun gedrag soms ook is, ze willen ergens bij horen. Ze komen uit complexe gezinnen of worden probleemjongeren genoemd, maar vergeet vooral niet, dat het gewoon kinderen zijn. En als we een positieve verandering teweeg willen brengen in het hulpverleningstraject, dan is de stem van de jongere heel belangrijk. Het is noodzaak dat we hen écht leren kennen. Dat betekent dat we naar ze moeten luisteren zonder daar meteen een professioneel oordeel aan vast te plakken.”

motivering
“Natuurlijk, we zijn bekwame jeugdbeschermers”, vult Mina Abou aan. “We weten wat we doen en hebben de expertise als het gaat om veiligheid. Maar welke maatregel ook, het valt en staat bij de motivatie van de jongeren. Daarom is het van belang dat er met ze gesproken wordt. De kans van slagen wordt er alleen maar groter door. Als jongeren meegenomen worden in de besluitvorming, staan ze er veel sneller achter. Bespreek je het achter de rug van jongeren om – en dat geldt ook voor de ouders – dan motiveer je ze niet. Natuurlijk, er zijn casussen waar jongeren het niet eens zijn met een beslissing, terwijl deze echt wel goed voor ze is. Dat geeft wel aan hoe belangrijk het is een besluit te onderbouwen. “Extra uitleg bieden over waarom besluiten genomen worden kan voorkomen dat de jongere of ouder het gevoel heeft dat besluiten achter hun rug om genomen wordt. “

drukte
Eind vorig jaar organiseerden Shantal en Mina verschillende ‘Pizza & Cola’ avonden bij jeugdinstellingen, waar ze veel jonge cliënten spraken. “Eén van hen stelde dat het noodzakelijk is dat je een goede voogd hebt”, legt Mina uit. “Met een goede voogd, slaagt je traject, zo gaf ze aan. Volgens de jongeren moeten we meer tijd voor ze nemen. Participeren verbetert de kwaliteit. Om hulp op maat te kunnen bieden, heb je juist die jongere nodig om te horen wat die belangrijk vindt.” En dat gebeurt regelmatig meer met ouders dan met jongeren, stelt Shantal vast. “Ouders worden meer meegenomen in het proces. Jongeren worden in alle drukte best vaak vergeten.”

de STEM
“Als het gaat om oprechte nieuwsgierigheid – luisteren, vragen stellen, de andere leren kennen – verrijk je je vakmanschap”, vindt Shantal. “De kennis en ervaring die zo’n jongere heeft, kan jou daarbij helpen. Het is geen vak apart, maar oprechte interesse. Neem de tijd om die ander te ontmoeten. Er zit een doel achter praten met kinderen: je maakt contact met ze en dat helpt om informatie op te halen. Jongeren in geslotenheid hebben vaak al zoveel hulpverleners meegemaakt, die raken het vertrouwen kwijt. Maak dan eerst je eigen agenda leeg en doe aan relatiemanagement.” Mina voegt eraan toe dat je op een creatieve manier op zoek gaat naar de connectie. “Praat niet alleen over het probleem, maar stel iemand op zijn of haar gemak. Vraag bijvoorbeeld hoe zij vinden dat de samenwerking tussen jullie gaat. Jongeren willen zich gehoord en serieus genomen voelen. Bij Samen Veilig Midden-Nederland werken we met een webapp genaamd ‘de STEM’ om met cliënten hierover in gesprek te gaan. Het zijn soms hele kleine dingen die het verschil maken.”

Maak het verschil en hoor wat er gezegd worden door naar elkaar te luisteren. Onze cliëntambassadeurs zijn er om zowel cliënten als de jeugdbeschermers te ondersteunen in dit essentiële contact. Wil je meer weten over wat zij nog meer kunnen betekenen of wil je contact met ze? Stuur dan een mailtje naar ambassadeurs@samen-veilig.nl