Spoed of crisis contact

Is er gevaar?

Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.

Bel 112

Geen client bij ons?

Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van Veilig Thuis Utrecht of SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij Veilig Thuis Utrecht?

Ben je cliënt bij Veilig Thuis Utrecht, dan bel je altijd met het hoofdnummer.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij SAVE Jeugdbescherming?

Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.

Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:

In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.

Cliëntambassadeurs, Cliëntenraad, Samen doen wat helpt & toekomstscenario jeugdbescherming

Eerste succesvolle Loepsessie

Nieuws 5 februari 2020 Reading Time: 2 minutenleestijd

Afgelopen week vond de 1e Loepsessie plaats van Samen Veilig Midden-Nederland. SAVE Utrecht Stad had een twintigtal jongeren, ouders, ketenpartners en medewerkers SAVE uitgenodigd om twee geanonimiseerde plannen van aanpak te bespreken.

In vier gespreksgroepen werd onder leiding van een gespreksleider feedback opgehaald. Dit mocht overal over gaan: over inhoud, taalgebruik, opmaak, etc.  En daarbij was er geen goed of fout. Iedere gespreksgroep bestond zoveel mogelijk uit een mix van ouders, jongeren, ketenpartners en medewerkers.

Feedback
“Wat was het goed om op deze manier met elkaar in gesprek te gaan “, vertelt Shantal Holwijn enthousiast. Shantal is als cliëntambassadeur tevens projectleider van deze Loepsessie. “We zijn blij dat zoveel verschillende mensen tijd wilden vrijmaken voor deze Loepsessie en zich goed hadden voorbereid. En wat een goede feedback hebben we gekregen. Het is een vaak terugkerende klacht van onder andere ouders en jongeren, dat zij niet tevreden zijn over de rapportages die wij schrijven. Daarom wilden we graag in deze samenstelling met elkaar in gesprek gaan over geanonimiseerde rapportages en van hen en anderen terug horen wat we anders en beter kunnen doen.”

Jongeren
Belangrijke feedback betrof onder andere de overzichtelijkheid van de tijdlijn, wie nu feitelijk de doelgroep is voor het plan van aanpak en hoe bijvoorbeeld gestelde voorwaarden worden verwoord. Shantal: “Extra trots ben ik op de aanwezige jongeren die ons met de neus op de feiten drukten door te vragen voor wie we er nu eigenlijk zijn: ‘Jullie heten toch jeugdzorg? Dan moet je niet alleen voor de ouders schrijven!’ Een terecht punt. Een aanwezige kinderrechter benoemde expliciet dat de rapportages niet voor de rechtbank geschreven moeten worden, maar primair voor de cliënten. Ook goed om terug te horen.”

En nu?
“De komende twee weken gebruiken we om de feedback te categoriseren en te kijken waar we zo snel mogelijk mee aan de slag kunnen. Een Loepsessie is nadrukkelijk bedoeld om de kwaliteit van onze rapportages te verbeteren. Vanuit Utrecht Stad geven we dan ook graag het stokje door aan een andere regio binnen SAVE”, aldus Shantal Holwijn.