Spoed of crisis contact

Is er gevaar?

Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.

Bel 112

Geen client bij ons?

Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van Veilig Thuis Utrecht of SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij Veilig Thuis Utrecht?

Ben je cliënt bij Veilig Thuis Utrecht, dan bel je altijd met het hoofdnummer.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij SAVE Jeugdbescherming?

Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.

Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:

In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.

Cliëntambassadeurs, Samen doen wat helpt & toekomstscenario jeugdbescherming

Nieuw team cliëntambassadeurs met ervaringsdeskundige

Nieuws 8 september 2021 Reading Time: 3 minutenleestijd

Samen Veilig Midden-Nederland (SVMN) heeft sinds 1 september een ervaringsdeskundige  cliëntambassadeur. In januari 2020 startte SVMN met cliëntambassadeurs om de verbinding tussen medewerkers, volwassen, ouders en jongeren te versterken en gesprekken tussen hen op gang te brengen of te faciliteren. Het team cliëntambassadeurs bestaat nu uit 3 professionals afkomstig uit SAVE Jeugdbescherming en Veilig Thuis Utrecht en daarnaast Lena Powel, die als cliënt haar persoonlijke ervaringen met de jeugdzorg inbrengt.

De cliëntambassadeurs kunnen voor meer verbinding zorgen tussen professionals en cliënten. Shantal Holwijn is sinds het begin betrokken. “Ik ben altijd op zoek naar het verhaal van de ouder en het kind. En probeer dat in verbinding te brengen met de medewerker. Naast de ervaring van de collega’s is ook de feedback van onze cliënten belangrijk om te kunnen reflecteren op de impact van ons werk. Het is een constante zoektocht naar ervaringen om die aan elkaar te verbinden. Ik beschouw ons ook als bruggenbouwers tussen professionals en cliënten als het in de samenwerking stokt. Wij kunnen via laagdrempelig contact met beide partijen de relatie versterken.”

Ervaringsdeskundig
Lena Powel heeft de jeugdzorg van dichtbij meegemaakt, eerst als kind en nu als ouder. Zij weet wat ouders en jongeren doormaken als SAVE Jeugdbescherming of Veilig Thuis Utrecht bij een gezin betrokken is. Dat kan heel heftig zijn. “Het is mijn droom om mensen te kunnen helpen en steunen door mijn ervaring te delen. Dit is een geweldige kans om samen te werken met de collega’s en cliënten van Samen Veilig Midden-Nederland. We kunnen van elkaar leren en dat is heel belangrijk als je werkt met ouders en kinderen, die hulp nodig hebben.”

Veilig Thuis
Sinds dit voorjaar heeft het team cliëntambassadeurs met Anke Nijhuis ook ervaring vanuit Veilig Thuis Utrecht. “Ik vind het belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan en te leren van de ervaringen die we allemaal hebben. Het luisteren naar en aansluiten bij de ander – met daarbij de nodige humor, openheid en transparantie – neem ik mee als cliëntambassadeur. Ik zie het echt als een brugfunctie tussen de verschillende partijen, om ervoor te zorgen dat we elkaar (nog) beter begrijpen.” Op 1 september startte Layla Ben Dahri als cliëntambassadeur. Ze werkt inmiddels 17 jaar bij SVMN. “Na 11 jaar bij Veilig Thuis Utrecht en de laatste jaren bij SAVE Jeugdbescherming, ben ik blij dat ik nu ook als cliëntambassadeur aan de slag mag. Ik wil heel graag een bijdrage leveren aan een nog betere samenwerking en verbinding tussen ouders, jongeren, medewerkers en ketenpartners. We staan voor een mooie uitdaging om het vertrouwen in elkaar te versterken.”

Nieuwe dimensie
“Het is voor het eerst dat Samen Veilig Midden-Nederland een ervaringsdeskundige als medewerker heeft”, legt Jacques Happe, leidinggevende van de cliëntambassadeurs uit. “Daarmee voegt ze een nieuwe dimensie toe aan het werk van de cliëntambassadeurs. In de verbinding met volwassenen, ouders en jongeren kunnen collega’s bijvoorbeeld bij Lena te rade gaan als ze meer willen weten over wat hun werk voor cliënten betekent en hoe zij de hulp ervaren. Zij heeft het tenslotte als ervaringsdeskundige aan den lijve ondervonden. Met Anke en Layla hebben we nu ook een invulling die past bij het werk van Veilig Thuis. Aangevuld met Shantal, die jarenlang als jeugdbeschermer werkzaam was, combineren we zo alle disciplines en deskundigheid. De cliëntambassadeurs zijn er om onze professionals te ondersteunen in situaties, waar het spannend wordt. Met de komst van Layla en Lena is het team cliëntambassadeurs compleet en kunnen we met elkaar verder bouwen aan een begripvolle relatie, zodat professionals en cliënten samen kunnen doen wat helpt.”