Spoed of crisis contact

Is er gevaar?

Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.

Bel 112

Geen client bij ons?

Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van Veilig Thuis Utrecht of SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij Veilig Thuis Utrecht?

Ben je cliënt bij Veilig Thuis Utrecht, dan bel je altijd met het hoofdnummer.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij SAVE Jeugdbescherming?

Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.

Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:

In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.

Cliëntenraad

[Podcast] In gesprek met… Delaine (25) over de cliëntenraad

Podcast 18 december 2020 Reading Time: 2 minutenleestijd

Delaine (25) is lid van de cliëntenraad van Samen Veilig Midden-Nederland. In een serie podcasts praat ze over haar jeugd en hoe ze met jeugdzorg in aanraking kwam. Deze keer vertelt ze over haar ervaringen met de jeugdzorg en hoe zich dat verhoudt tot haar werk voor de cliëntenraad van Samen Veilig Midden-Nederland.

Ieder lid van de cliëntenraad heeft ervaring in de jeugdzorg. Ook Delaine, die al jong te maken kreeg met een gezinssituatie waar het voor haar als kind niet prettig was. Ze kwam al vroeg in aanraking met de jeugdzorg en is daar overwegend positief over. Een ervaring die ze meeneemt naar haar plek in de cliëntenraad van Samen Veilig Midden-Nederland. “Ik breng vooral een hele positieve ervaring met de jeugdzorg mee. Altijd dezelfde voogd; altijd dezelfde geinsvoogd; altijd dezelfde casemanager, waar ik heel veel geluk mee heb gehad.”

“Als je als kind, als gezin, betrokken raakt bij de jeugdzorg, dan is er ergens iets niet helemaal goed gegaan. Een kind heeft altijd vertrouwen en stabiliteit nodig. Ik heb dat heel erg uit de jeugdzorg gehaald, want als dat goed is kan je aan je toekomst bouwen.” Vertrouwen is er niet zo maar, dat bouw je gezamenlijk op en daarom is het belangrijk dat je als kind één aanspreekpersoon houdt. “Vertrouwen in een volwassene, in een stabiel persoon, is een van de belangrijkste dingen om aan je toekomst te bouwen.”

Als lid van de cliëntenraad wordt Delaine ook betrokken bij bijeenkomsten met andere cliënten. Ze hoort dan van alles. “Ik hoor heel veel leuke dingen, maar ook waarvan ik denk dat het heel anders zou kunnen. Ik kom echt op voor de kinderen. Ouders doen heel veel verkeerd. Hoe vervelend het ook is voor ouders om terug te lezen. Ze brengen hun kinderen elke keer weer in een onveilige situatie. Als je de helft weglaat om maar niet elke keer te herhalen, dan is niet duidelijk dat telkens weer de afspraken niet nagekomen worden. Wat nodig is om de juiste hulp aan die kinderen te bieden. Ik ben dan heel mondig: het kind staat voorop.”

Meer horen? Beluister dan onderstaande podcast.

Jacques Happe
Team Communicatie

Eerdere podcast:
[Podcast] In gesprek met… Delaine (24) over de jeugdzorg. Beluister deze hier.
[Podcast] In gesprek met… Delaine (24) over het stigma van de jeugdzorg. Beluister deze hier.