Spoed of crisis contact

Is er gevaar?

Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.

Bel 112

Geen client bij ons?

Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van Veilig Thuis Utrecht of SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij Veilig Thuis Utrecht?

Ben je cliënt bij Veilig Thuis Utrecht, dan bel je altijd met het hoofdnummer.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij SAVE Jeugdbescherming?

Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.

Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:

In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.

Organisatie

Professionaliteit en betrouwbaarheid

Nieuws 6 mei 2019 Reading Time: 2 minutenleestijd

Cliënten, medewerkers en opdrachtgevers: iedereen werd geraakt door de berichtgeving over het datalek bij Samen Veilig Midden-Nederland. De afgelopen weken hebben lokale en landelijke politici en media zich uitvoerig over ons uitgesproken en zij deden dit vaak in pittige bewoordingen. Absoluut terecht, als het over het datalek gaat. Dit had nooit mogen gebeuren. Aan onze cliënten, opdrachtgevers en samenwerkingspartners hebben we daarvoor onze oprechte excuses aangeboden.

Nadat we door RTL Nieuws geïnformeerd waren over het datalek, is het lek direct door ons gedicht. Er zijn op dit moment geen cliëntgegevens meer in handen van onbevoegden. Een extern gespecialiseerd bureau helpt ons bij het onderzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren én van welke cliënten gegevens onderdeel waren van het lek. Dat laatste is niet eenvoudig en kost meer tijd dan we willen. We snappen heel goed dat cliënten vragen hebben en willen weten of hun gegevens onderdeel waren van het datalek. Dat willen wij óók weten. Het heeft dan ook onze hoogste prioriteit dat te achterhalen. En wij garanderen u: als wij weten om welke cliënten het gaat, dan zullen we hen individueel informeren.

Wij doen ons werk in opdracht van de Utrechtse en Flevolandse gemeenten. Het is hun en onze ambitie een veilig thuis voor iedereen te realiseren. Daarvoor is het cruciaal dat burgers, cliënten en professionals vertrouwen hebben in onze organisatie. Door het datalek is dat vertrouwen geschaad. We realiseren ons terdege dat we de komende periode dit vertrouwen dienen te versterken. In al onze contacten zullen we duidelijker dan voorheen de verbinding moeten zoeken. De verbinding tussen onze maatschappelijke opdracht, de complexiteit van ons werk, de dagelijkse dilemma’s waar onze medewerkers mee geconfronteerd worden en de impact van onze betrokkenheid bij een gezin of huishouden.

De professionaliteit van onze uitvoerende medewerkers staat daarbij niet ter discussie. Wij zijn blij dat de vertegenwoordigende wethouders ons dat expliciet hebben laten weten. Zij zijn zeer tevreden over het goede werk dat onze medewerkers dagelijks doen.

Beiden lagen we meer dan één nacht wakker van dit datalek. Maar we rusten niet voordat we het vertrouwen herwonnen hebben, om onze maatschappelijke opdracht waar te kunnen maken: iedereen heeft recht op een veilig thuis.

Tanno Klijn & Paul Janssen
Raad van Bestuur Samen Veilig Midden-Nederland