Spoed of crisis contact

Is er gevaar?

Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.

Bel 112

Geen client bij ons?

Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van Veilig Thuis Utrecht of SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij Veilig Thuis Utrecht?

Ben je cliënt bij Veilig Thuis Utrecht, dan bel je altijd met het hoofdnummer.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Cliënt bij SAVE Jeugdbescherming?

Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.

Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:

In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.

Training

Training ‘Motiverende gesprekvoering’

SKJ-Punten: 8 3 dagdelen

Als professional kun je te maken krijgen met ouders die je probeert te motiveren tot verandering en/of om hulp te zoeken. Dit zijn soms lastige gesprekken, helemaal als ouders het probleem niet (h)erkennen of het probleem wel (h)erkennen maar niet over gaan tot actie.

In een training van 3 dagdelen nemen wij je mee in de theorie van motiverende gespreksvoering en hoe deze te vertalen naar het handelen in de eigen praktijk.

Motiverende gespreksvoering is een verdiepingsaanbod, waarbij de focus ligt op houdingsaspecten en het gebruiken van passende gesprekstechnieken. In plaats van ouders te overtuigen van de noodzaak van veranderen of van (ongevraagde) adviezen te voorzien, ga je op zoek naar de intrinsieke motivatie van de ouder en de motivatie om te veranderen.

Offerte aanvragen

Na de training:

  • Ken je de theoretische achtergrond van motiverende gespreksvoering
  • Heb je kennis van houdingaspecten en specifieke gesprekstechnieken over motiveren tot gedragsverandering
  • Begrijp je dat motivatie voor gedragsverandering een proces is
  • Ken je de essentie van weerstand, ambivalentie en motivatie
  • Weet je welke voorwaarden voor gedragsverandering nodig zijn en kun je deze voorwaarden herkennen en er naar handelen
  • Ben je in staat de basis gesprekstechnieken bewust in te zetten en te schakelen tussen verschillende soorten vragen en reflecties
  • De training is bedoeld voor professionals die binnen hun werk de mogelijkheid hebben om meerdere gesprekken te voeren met ouders.

Programma

Dagdeel 1

In dit dagdeel wordt de theorie van motiverende gespreksvoering geïntroduceerd en getoetst aan de eigen praktijk.

Dagdeel 2

In dit dagdeel staat de eigen ervaring rondom veranderingsprocessen centraal en ervaren deelnemers de meerwaarde van het op zoek gaan naar eigen intrinsieke motivatie bij een veranderproces (en de ambivalentie die daarmee gepaard gaat).

Dagdeel 3

Dit dagdeel oefen je motiverende gesprekstechnieken met een acteur in de rol van ouder. Dit versnelt en verdiept het leerproces.

Accreditatie training ‘Motiverende gespreksvoering’

Nummer: SKJ199894
Punten: 8

Meer weten?

Wij bieden onze trainingen altijd op maat. Door de uitgebreide intake sluiten onze trainingen goed aan op de wensen en het werk van de deelnemers. Na de intake bereiden wij casussen voor die we tijdens de training gebruiken. Elke training wordt dus op maat gemaakt met casuïstiek uit eigen beroepspraktijk.
We kunnen ook verschillende onderdelen van de diverse trainingen combineren tot een aanbod voor bijvoorbeeld een studiedag of workshop.

Neem gerust contact met ons op voor meer informatie en een offerte op maat.

green dots header

Offerte aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Toestemming
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.